IT supportdesk medewerker

Verschillende IT systemen zo goed mogelijk laten functioneren, problemen oplossen en uitvoeren van projecten voor onderhoud, upgrading en uitbreiding: de IT supportdesk medewerker zet de schouders eronder!

Bekijk het leerpad

Ontdek of dit beroep bij jou past

Aan de hand van een korte beroepentest kun je zien of dit beroep bij jouw interesses past. De grafiek laat ook zien op welke gedragsaspecten jouw profiel meer of minder aansluiting heeft op een beroep.

Doe de beroepentest

Beroep

Een IT supportdesk medewerker, ook wel IT servicedesk medewerker genoemd, zorgt ervoor dat de verschillende IT systemen optimaal functioneren. Bij gebruikersproblemen en -vragen zorgt hij voor een oplossing. Daarnaast speelt de IT supportdesk medewerker een belangrijke rol bij onderhoud en het doorvoeren en begeleiden van wijzigingen of uitbreiding van de bestaande systeemomgeving.

 

Een IT supportdesk medewerker is communicatief vaardig, heeft technisch inzicht, is probleemoplossend en pragmatisch. Daarnaast heeft hij affiniteit met IT en is creatief.
 
 

Een IT supportdesk medewerker heeft kennis van Windows besturingssystemen en softwareprogramma's, ITIL, service management software(zoals TOPdesk) en netwerken.

Grotere organisaties hebben veelal een eigen supportdesk voor ondersteuning, onderhoud en uitbreiding van IT systemen. om vragen en storingsmeldingen van gebruikers aan te nemen. Dat kunnen commerciƫle organisaties maar ook bijvoorbeeld gemeenten, ziekenhuizen of financiƫle instellingen).

De IT supportdesk medewerker kan goed luisteren, stelt de goede vragen en vraagt door tot de benodigde informatie boven tafel is. Hij kan oplossingen goed onderbouwen en denkt vanuit het belang van gebruikers en de organisatie. 
 
 

Leerpad

Welke verschillende skills worden van je gevraagd als IT supportdesk medewerker?