Customer servicemedewerker

Als customer servicemedewerker vind je 3 dingen heel belangrijk: de klant, de klant en nog eens de klant! Je kunt je goed inleven in de situatie van een klant en vindt de antwoorden op zijn vragen. Als customer service medewerker ben jij het visitekaartje van de organisatie en een belangrijke informatiebron voor het bedrijf: jij spreekt namelijk de klanten dagelijks.

Bekijk het leerpad

Word jij er blij van om andere mensen te helpen? Als klantenservicemedewerker staat de klant voor jou centraal. Je kunt je goed inleven in de behoefte van een klant. Soms zijn het praktische vragen over producten of diensten, soms gaat het om klachten. Je communiceert met de klanten via e-mail, telefoon, social media-accounts en/of chat en je bent daarbij niet alleen klantvriendelijk, maar ook duidelijk en zoekt altijd naar een passende oplossing.

De rol die een customer servicemedewerker vervult is sterk gericht op het nader analyseren en in kaart brenegen van de klantvraag op basis van uitgewerkte scenario's. Het doornemen van klantreizen en de daarbij behorende stappen en consequenties is een hoofdtaak van de customer servicemedewerker. Deze medewerker heeft dus veel contact met bestaande klanten die op de een of andere manier zijn vastgelopen in het hanteren van software of andere diensten van de organisatie. Dat betekent dat een customer servicemedewerker met name betrokken is bij het onderhouden van een goede afstemming met de klant en een signaal functie vervult als er nieuwe of nog niet bekende foutjes in de afstemming met de klant zijn gevonden, Dat vergt dat deze medewerkers goed moeten kunnen omgaan met andere meningen en ervaringen van klanten en samen met hen moeten zoeken naar prettige oplossingen zowel voor de klant als voor het bedrijf. 
.

Een customer servicemedewerker is goed thuis in het producten- en dienstenaanbod. Kennis van  bestel- en klantinformatiesystemen en de processen binnen de eigen organisatie zijn ook erg belangrijk voor een customer servicemedewerker.

Je vindt customer service specialisten bij bijna alle soorten organisaties die veel contacten met klanten hebben, zowel in de profit- als de non-profitsector. Bijvoorbeeld e-commercebedrijven, telecombedrijven, energieleveranciers, verzekeraars, banken, grotere gemeenten en vliegmaatschappijen.

Een customer servicemedewerker beheerst het verduidelijken van klantvragen en het inleven in een klant. Hij of zij kan omgaan met lastige situaties rond klanten en ze goed te woord staan waardoor deze situaties worden opgelost.

 

Leerpad

Welke verschillende skills worden van je gevraagd als Customer servicemedewerker?

Leerpad Customer servicemedewerker