Customer servicemedewerker

Veel contact met mensen, je inleven in hun vragen en problemen, de juiste oplossingen vinden waardoor een klant naar tevredenheid geholpen wordt. Veel organisaties zitten te springen om goede customer servicemedewerkers. Iets voor jou?

Bekijk het leerpad

Ontdek of dit beroep bij jou past

Aan de hand van een korte beroepentest kun je zien of dit beroep bij jouw interesses past. De grafiek laat ook zien op welke gedragsaspecten jouw profiel meer of minder aansluiting heeft op een beroep.

Doe de beroepentest

Beroep

Word jij er blij van om andere mensen te helpen? Als klantenservicemedewerker staat de klant voor jou centraal. Je kunt je goed inleven in de behoefte van een klant. Soms zijn het praktische vragen over producten of diensten, soms gaat het om klachten. Je communiceert met de klanten via e-mail, telefoon, social media-accounts en/of chat en je bent daarbij niet alleen klantvriendelijk, maar ook duidelijk en zoekt altijd naar een passende oplossing.

Een customer servicemedewerker is innemend, maakt gemakkelijk contact. Hij of zij is sterk gericht op het verstrekken van informatie en is behulpzaam. Een groot verantwoordelijkheidsgevoel, het vermogen om problemen te analyseren en op te (laten) lossen zijn ook typerend voor een customer servicemedewerker.

Een customer servicemedewerker is goed thuis in het producten- en dienstenaanbod. Kennis van  bestel- en klantinformatiesystemen en de processen binnen de eigen organisatie zijn ook erg belangrijk voor een customer servicemedewerker.

Je vindt customer service specialisten bij bijna alle soorten organisaties die veel contacten met klanten hebben, zowel in de profit- als de non-profitsector. Bijvoorbeeld e-commercebedrijven, telecombedrijven, energieleveranciers, verzekeraars, banken, grotere gemeenten en vliegmaatschappijen.

Een customer servicemedewerker weet snel vertrouwen te wekken, kan goed luisteren en stelt de juiste vragen. Daarnaast kan hij of zij zaken goed verwoorden en uitleggen. Voor de vastlegging van klantcontacten en -vragen  in klantinformatiesystemen moet een customer servicemedewerker goed met klantinformatiesystemen kunnen werken.

Leerpad

Welke verschillende skills worden van je gevraagd als Customer servicemedewerker?