Accountmanager

Een scherp oog voor wat er in de markt speelt, een fijne neus voor kansen en een goed oor voor de wensen van klanten? Dan bezit je al een paar cruciale eigenschappen van een accountmanager.

Bekijk het leerpad

Ontdek of dit beroep bij jou past

Aan de hand van een korte beroepentest kun je zien of dit beroep bij jouw interesses past. De grafiek laat ook zien op welke gedragsaspecten jouw profiel meer of minder aansluiting heeft op een beroep.

Doe de beroepentest

Beroep

Als accountmanager ben je op de hoogte van wat er in de markt gebeurt. Je bent in staat de behoeften van (toekomstige) klanten te bepalen. Je hebt er gevoel voor de producten of diensten op het juiste moment aan de juiste mensen te verkopen. Het is belangrijk dat je strategisch denkt en goed kunt presenteren, adviseren en onderhandelen. Communicatie is jouw sterkste eigenschap. Dit zet je in om nieuwe klanten te werven en de omzet te verhogen.

Inlevend, Doelgericht, Onderhandelen, Presenteren, Coördineren, Vertegenwoordigen, Marktgericht

Een accountmanager is goed ingevoerd in de markt en de marktstructuur en kent de eigen producten en diensten maar ook die van de concurrenten. Hij of zij weet hoe het prospecteer- en verkoopproces verloopt en hoe CRM (klantinformatie) systemen werken.

Accountmanagers werken bij verschillende soorten commerciële bedrijven, eigenlijk overal waar producten of diensten verkocht worden via directe verkoop en klantrelaties moeten worden opgebouwd en beheerd.

Omgaan met lastige situaties, Klantbehoefte bepalen, Vraagstellingen verduidelijken, Waarde proposties voorstellen, Beïnvloeden/Overtuigen/Verleiden, Deal afsluiten, Klachten behandelen.

Leerpad

Welke verschillende skills worden van je gevraagd als Accountmanager?

Leerpad Accountmanager

Soft skills
MBO Gratis Zelfstudie

Soft skills zijn persoonlijke, emotionele, sociale en intellectuele vaardigheden die het (samen)werken makkelijker en efficiënter maken. In veel vacatures zul je zien dat soft skills gevraagd worden, of zelfs vereist zijn, om een functie succesvol uit te voeren. In sollicitatiegesprekken komen deze skills ook heel goed van pas. Is je werkervaring gelijk aan die van een andere sollicitant? Dan zijn je soft skills dé vaardigheden waarop je je onderscheidt.

Digitale vaardigheden
MBO Gratis Zelfstudie

Om goed mee te kunnen doen in de maatschappij moet je over digitale vaardigheden beschikken. Voor veel werkzoekenden en werknemers is het verwerven van deze vaardigheden van cruciaal belang voor hun toekomst. Met deze Engelstalige training van LinkedIn Learning leer je alles over de technische vaardigheden die jou helpen om te slagen in de digitale wereld. Door middel van video’s krijg je uitleg over uiteenlopende onderwerpen die je helpen om efficiënt en veilig te werken.

Samenwerken
MBO Gratis Zelfstudie

Online samenwerken heeft, net als thuiswerken, een flinke vlucht genomen. Om flexibel samen te werken vanaf - en met collega’s op - andere locaties, is het belangrijk dat je weet welke middelen je inzet om dit online en efficiënt te doen. Met deze Engelstalige trainingen van LinkedIn Learning leer je de basis van het online samenwerken en communiceren. Door middel van video’s krijg je uitleg over de mogelijkheden van het digitale werken en op welke manier jij dit kan inzetten. 

Foundational skills
MBO Gratis Zelfstudie

Er zijn ontzettend veel digitale middelen om optimaal en digitaal samen te werken. Denk bijvoorbeeld aan MS Teams, Zoom en Webex. Allemaal tools om online te vergaderen en samen te werken. Maar welke pas je wanneer toe? LinkedIn Learning heeft alle veelgebruikte programma’s uit het bedrijfsleven op een rij gezet. In handige video’s nemen ze je mee langs deze programma’s en helpen ze je om vaardigheden te verwerven om hier zelfstandig mee aan de slag te gaan. 

Sales representative
MBO Gratis Zelfstudie

Op zoek naar een mooie stap in je sales carrière? Of wil je juist starten met jouw carrière in de sales? Dan is dit dé plek voor jou. LinkedIn Learning heeft een unieke serie aan video’s waarmee je jouw skills razendsnel ontwikkelt. Van onderhandelings- en afsluitstrategieën tot verkopen met authenticiteit. En van interpersoonlijke tot sociale vaardigheden, waarmee je het vertrouwen van anderen wint. Zo word je een vertrouwde verkooppartner.