Accountmanager
Een scherp oog voor wat er in de markt speelt, een fijne neus voor kansen en een goed oor voor de wensen van klanten? Dan bezit je al een paar cruciale eigenschappen van een accountmanager. Wat doet een Accountmanager?
Als accountmanager onderhoud je klantrelaties en werf je nieuwe klanten. Je bepaalt de klantbehoefte, demonstreert en presenteert producten en diensten. Je sluit contracten en overeenkomsten, verhoogt de omzet en winstgevendheid. Je verdiept je in marktontwikkelingen en de concurrentie. Contacten met klanten leg je vast in een klantinformatiesysteem en je rapporteert over je inspanningen en resultaten.
Welke competenties zijn belangrijk voor een Accountmanager?
Een accountmanager moet zich goed kunnen inleven in een (potentiële) klant, doelgericht zijn, zich goed kunnen presenteren en kunnen onderhandelen. Daarbij komt ook het goed coördineren en regelen van alle verschillende aspecten van het werk: plannen, rapporteren, acties opvolgen, voortgang bewaken.
Welke kennis heeft een Accountmanager?
Een accountmanager is goed ingevoerd in de markt en de marktstructuur en kent de eigen producten en diensten maar ook die van de concurrenten. Als accountmanager weet je hoe het prospecteer- en verkoopproces verloopt en hoe CRM (klantinformatie) systemen werken.
Waar werkt een Accountmanager?
Accountmanagers werken bij verschillende soorten commerciële bedrijven, eigenlijk overal waar producten of diensten verkocht worden via directe verkoop en klantrelaties moeten worden opgebouwd en beheerd.
Welke vaardigheden beheerst een Accountmanager?
Een accountmanager moet relaties kunnen opbouwen, onderhouden en verdiepen. Daarbij hoort het bepalen en begrijpen van de klantbehoefte. Goed kunnen luisteren en vragen stellen zijn dus belangrijke vaardigheden. Een accountmanager kan zich helder uitdrukken en goed presenteren. De klantbehoefte staat centraal bij de koopmotieven van producten en diensten. tenslotte moet een accountmanager in staat zijn om contracten, overeenkomsten en orders af te sluiten.